Juf Annet breekt lans voor buurtschapsscholen

28 november 2018

‘Ze zijn niet boers, maar actief in onderwijsvernieuwing’     

 

‘Juf Annet’, ofwel Annet Piek-van Eerden, werkt ruim 27 jaar op OBS Woold, waar ook haar eigen drie kinderen naar school gingen. “Een prettige, warme school met goede resultaten. En innovatief”, zegt ze. “Ik zou graag zien dat er een campagne komt waarbij de buurtschapsscholen in Winterswijk in het juiste daglicht worden geplaatst. Deze scholen doen veel aan talentontwikkeling en houden rekening met het karakter van de leerling. Een mens is meer dan alleen maar verstand”.

 

Door Daniëlle Carrière

Annet Piek groeide op in de Brinkheurne. Na haar opleiding aan de KLOS (Kleuter Leidster Opleiding School) werkte ze op verschillende scholen en in verschillende groepen in Winterswijk, tot ze in 1991 werd gevraagd om op School Woold te komen werken. “Ik was niet speciaal op zoek naar een baan op een buurtschapsschool. Toen ze me vroegen of ik op School Woold wilde werken, gaf ik aan dat ik dat wel wilde als ik kleuterjuf mocht zijn, want ik vind kleuters een geweldige leeftijdsgroep.”

Sinds Annet Piek in het Woold werkt, is het aantal leerlingen op de school nagenoeg gelijk gebleven, rond de zeventig. Haar groepen (0 tot en met 2) hebben al die tijd rond de 25 leerlingen gehad. “Een paar jaar heb ik zelfs tegen de 40 leerlingen in de klas gehad.”

 

Warmte van een buurtschap

Annet en haar man Willem Piek lieten hun eigen, inmiddels volwassen, kinderen Iris, Mathijs en Brechtje naar School Woold gaan. “We vonden het heel belangrijk dat onze kinderen de warmte van een buurtschap, zoals we die zelf ervaren, mee zouden krijgen. Bovendien is OBS Woold een prettige school met goede resultaten. Daarnaast woon en werk ik zelf in de buurtschap en zou ik het raar vinden om mijn kinderen er niet naar school te laten gaan. Al is het alleen maar om het in stand houden van de school.”

Uiteraard had Annet dus ook haar eigen drie kinderen in de klas. “Dat ging heel goed. Brechtje was er zelfs een kei in. Op haar eerste schooldag had ik haar ’s ochtends nieuwe kleren aangetrokken en naar de oppas gebracht die haar even later naar school bracht. ‘Kijk juf’, zei Brechtje toen tegen me. ‘Ik heb nieuwe kleren aan.’” Annet lacht.

 

Kernconcepten

Annet Piek zou graag zien dat er een campagne kwam om de buurtschapsscholen in het juiste daglicht te plaatsen. “Om deze scholen het juiste beeld te geven. Regelmatig hoor ik dat buurtschapsscholen ‘boers’ zijn, maar dat is absoluut niet zo. Er is heel veel vernieuwing op de buurtschapsscholen in Winterswijk. Tenminste, van Woold, maar ook van Miste-Corle en Kotten waar we veel contact mee hebben, weet ik dat. Zo heb je bijvoorbeeld de kernconcepten. Het is een combinatie van de vakken Biologie, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer en Handvaardigheid. De kernconcepten zijn projectmatig en groepsdoorbrekend en je laat zien dat alles in de wereld samenhang heeft. Het opent de ogen van de leerlingen voor de dingen om hen heen.”

 

Een tijdje geleden was in dit kader het thema ‘Energie’ aan de orde op School Woold. “De hele school werkte met dit thema, waarbij we de zonnepanelen als uitgangspunt hadden. Voor de leraren als team is het leuk om aan het project te werken en ook voor de leerlingen is het een verrijking. Aan het begin en aan het einde van het project is er een gezamenlijke activiteit.”

Iemand in de buurtschap had veel tijd had gestoken in het maken van een door een zonnepaneeltje aangedreven motor met propeller. De leerlingen uit groep 1 en 2 konden zien dat, zodra de zon op het zonnepaneeltje kwam, de propeller ging draaien. Voor de hogere groepen was er een Solar Challenge waarbij leerlingen uit de hogere groepen zelf autootjes bouwden met een zonnepaneeltje. En deze presenteerden ze aan de leerlingen in de lagere groepen. Zo leerden de leerlingen uit de lagere groepen van de oudere leerlingen, die op hun beurt weer leerden presenteren. Dit is het derde jaar dat we met de kernconcepten bezig zijn en het geeft echt een boost om met de hele school zo iets leuks neer te zetten.”

 

Talentontwikkeling

De buurtschapsscholen in Winterswijk zijn niet alleen op dit vlak innovatief, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van talentontwikkeling, de stem van de leerling en unitonderwijs. “Zo hebben we bijvoorbeeld de talentenbouwers, waarbij gekeken wordt naar de talenten van de kinderen, anders dan lezen, taal en rekenen. Dus ook naar de karaktereigenschappen. De leerlingen moeten aan een bepaald doel voldoen. Het ene kind gaat via een omweggetje naar dat doel en de ander gaat met grote stappen recht op het doel af. De taak van de leraar is hier het observeren en begeleiden.”

 

Wat dat betreft vindt Annet Piek het jammer dat er vaak te veel naar de verstandelijke ontwikkeling van een kind wordt gekeken. “Een mens is meer dan alleen maar verstand”, meent Annet. “Er zijn zoveel ontwikkelingsgebieden waarin een leerling uit kan blinken en activiteiten waar iemand voldoening uit kan halen.”

Annet draagt als ‘juf’ graag haar steentje bij aan de ontwikkeling van een kind, op welk vlak dan ook. Daarbij is ze wel duidelijk. “Kinderen mogen van mij zeker een mening hebben, maar ze mogen ook leren dat er met die mening niet altijd wat gedaan kan worden. En soms zijn dingen gewoon omdat een volwassenen dat zegt.”

 

Ouders en school samen

Het voortbestaan van de buurtschapsscholen ligt ‘Juf Annet’ na aan het hart. “We moeten met z’n allen er gewoon voor zorgen dat die scholen open blijven. Ook al woon je in Winterswijk, ga eens een kijkje nemen op zo’n school. De warmte, de saamhorigheid, de ontspannen sfeer en de manier waarop de ouders en de school er samen zijn voor het kind en niet tegenover elkaar staan; dat zijn toch goede redenen om je kind naar zo’n school te sturen?!”

 Annet Piek in een antiek schoolbankje in haar keuken.

Prettig wonen in buurtschap

Annet Piek woonde zelf als kind in de Brinkheurne, waar ze ook naar school ging. Vervolgens woonde ze aan het rand van de Brinkheurne en sinds 2010 aan de Guldenweg in het Woold. “Wonen in de buurtschap past bij me. Het sociale, de warmte. De huizen waar we gewoond hebben kwamen steeds op ons pad. We zochten niet speciaal naar woonruimte in een buurtschap, maar wel een woning waar we ons prettig voelen. Daar waar de buren niet zien wat je ’s avonds eet en niet horen wat ik er nu weer eens uitfloep. Maar ook het genieten van de rust en de natuur en het contact dat je af en toe met de buren hebt zijn voordelen. Wat dat betreft zit ik in een goede buurt. We zien elkaar zo’n drie tot vier keer per jaar tijdens een buurtactiviteit en dat vind ik voldoende. Wat mooi is, is dat de buren altijd voor je klaarstaan als het nodig is.”

 

Heeft het wonen in een buurtschap ook nadelen? “Ja het blad harken”, grapt Annet Piek. “En er wordt ook wel snel gekletst. Je gaat hier minder makkelijk op in de anonimiteit. Men heeft snel een mening over je en zal niet snel rechtstreeks vragen of het klopt of niet.”

 

Leefbaarheid

Annet Piek is er een voorstander van dat het makkelijker wordt voor jonge mensen om een woning in het Woold te bouwen of te splitsen. “Ik ken om en nabij de tien jonge mensen of stellen die graag in het Woold zouden wonen, maar voor wie dat nu niet haalbaar is. Dat ze hier komen wonen is belangrijk voor de leefbaarheid hier, maar ook voor het voortbestaan van de school. En andersom werkt het ook. Als hier geen school is, komen jonge mensen hier ook niet gemakkelijk wonen.”


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.

Gerelateerde artikelen