De passie van oud-fysiotherapeut Rob van de Walle

28 september 2017

“Modelvliegen houdt je scherp”

 

door Jan Ruesink

 

Vliegen met een model-helikopter lijkt totaal niet op wat Winterswijker Rob van de Walle deed in zijn werkzame leven als fysiotherapeut. Eh, toch wel dus. “Want je werkt met je handen en je bent heel geconcentreerd bezig. En dat is fysiek en geestelijk net zo inspannend. Na acht minuten besturen ben je echt kapot, hoor”.

 

“Kom maar mee naar mijn mancave”, zegt Rob van de Walle (68) als we bij hem thuis aanbellen. “Twee trappen hoog, dat houdt je mooi fit”. Robs hobbyzolder heeft wel wat van een hangar: er staan meerdere modelhelikopters opgesteld en de werktafel ligt vol schroevendraaiers, tangetjes, soldeerboutjes, bouwtekeningen en losse onderdeeltjes. De rest vande zolder biedt plek aan een handvol gitaren, audio-apparatuur, fitnesstoestellen en een sterrenkijker. “Maar die staat er meer voor de show, zo’n ding van een paar tientjes uit de Lidl. Je ziet er weinig  door”.

Rob kijkt evengoed vaak naar de lucht, maar dan met een afstandsbediening in handen en turend naar de acties van een van zijn heli’s. Want de drie jaar geleden gepensioneerde fysiotherapeut is helemaal verslingerd aan het vliegen met model-heli’s. Als kind had hij wel met treintjes en lijnbestuurde vliegtuigjes gespeeld, maar twee jaar geleden kwam zijn hobby uit de spreekwoordelijke lucht vallen. “Een kennis van me vroeg of dat misschien iets voor mij was en toen ben ik er eens voorzichtig aan begonnen. Het is een hobby waar je veel geduld voor moet hebben, maar je leert steeds wat bij en ontdekt dan weer nieuwe mogelijkheden. Het vergt zowel lichamelijk als geestelijk veel van je. Je reflexen moeten goed zijn en je aandacht mag geen seconde verslappen. Dus het houdt je scherp en dat is op mijn leeftijd belangrijk”.

De hobby heeft volgens hem ook veel raakvlakken met zijn oude werk als fysiotherapeut. “Bij het bouwen van je model heb je fijne motoriek nodig en bij het vliegen moet je oog-hand-coördinatie goed zijn. Je houding is ook belangrijk, wil je geen last van je rug of schouders krijgen. Je moet ook constant bij de les blijven, corrigeren, rekening houden met de wind. Na een rondje van acht minuten ben je echt wel kapot, hoor. Maar ik raad het modelvliegen graag aan. Het geeft je echt een adrenalinestoot.”

 

WLC

Rob sloot zich twee jaar geleden aan bij de Winterswijkse Luchtvaart Club (WLC), dat zijn clubhuis en vliegveld heeft aan de Vredenseweg, naast atletiekvereniging Archeus. Daar is Rob, zeker ’s zomers, bijna dagelijks te vinden en ziet zijn vrouw Joke dat-ie  weer eens gevlogen is. “De WLC is een heel gemengd gezelschap. Nee, niet alleen maar oudere mannen. Er is ook jonge aanwas en er zijn zelfs drie vrouwen lid.”

Rob heeft gemerkt dat er drie soort modelhobbyisten zijn: de technici, de modelbouwers en de vliegers. “Een aantal leden is erg technisch aangelegd en kan ook programmeren, anderen houden er meer van een model helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen en leden zoals ik vinden hun uitdaging in de besturing en het uitvoeren van verschillende acties”. En dan zijn er nog de ‘onderklasses’ van de zweefvliegtuigjes, radiografisch bestuurde motorvliegtuigen en de heli-fanaten, de laatste groep bij de WLC een stuk of zes. Sinds kort is er ook een nieuwe tak bij, van de dronevliegers. “Daar zijn allerlei indoor-wedstrijden in, met ingewikkelde capriolen en snelheden van boven de 100 km per uur”, weet Rob.

 

Brevetten

Net als in de luchtvaart kennen ook de modelvliegers meerdere soorten brevetten. De basis is het veiligheidsbrevet, onderverdeeld naar zweef-  en motormo-

dellen. Daarbij leer je hoe je veilig handelt, hoe met je zender omgaat en hoe je basisacties als opstijgen en landen moet uitvoeren. Dan volgen nog allerlei brevetten voor vaardigheden met de verschillende modellen, zoals bij de heli het hooveren (stationair draaien in de lucht), loopings en achtjes maken en het ‘nose in’ vliegen, waarbij het toestel op je afkomt en je precies andersom moet besturen. “Kwestie van heel veel oefenen, eerst als ‘slave’ met een ‘master’ die ook aan de knoppen kan draaien, later zelfstandig.  In die vaardigheden zijn we heel strikt in bij de WLC. We wijzen elkaar ook op eventuele onvolkomenheden. Net als in de luchtvaart werk je met checklisten voor mankementen. Als een instructeur bijvoorbeeld ziet dat de collective pitch (instrument waarmee de rotorbladen in verschillende standen kunnen worden gezet, red.)  iets verkeerd staat afgesteld, als er een klein bobbeltje op een rotorblad zit of de servomotor  ietsje scheef zit, dan geeft dat resonantie en dat heeft invloed op het vliegen. Dan is het onverbiddelijk ‘no fly’.”

Rob van de Walle: “Voor deze hobby moet je veel  geduld hebben”


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.

Gerelateerde artikelen