TopArt helpt cliënten dagbesteding met meedoen en persoonlijke ontwikkeling

6 april 2019

Een atelier waar talent opbloeit

Het heet dagbesteding, maar wat de 25 cliënten van TopArt in Winterswijk doen is veel meer dan dat. Het maken en verkopen van decoratie- en kunstproducten helpt ze hun talenten te ontwikkelen en brengt ze midden in de samenleving.

Door Jan Ruesink

“Het werk hoeft niet per se aan het eind van de dag af te zijn. Ik wil het ook niet afraffelen, want het moet gewoon goed zijn. Gelukkig kan iedereen hier op zijn eigen tempo werken.” Iris Oldenmenger  (44) uit Huppel gaat nooit met tegenzin naar TopArt in de Meddosestraat, een dagbestedingsactiviteit van zorginstelling Estinea. Ze is druk bezig om van oud zeildoek een boodschappentas te naaien en daar heeft ze zich behoorlijk in bekwaamd.  “Kijk maar”, zegt haar begeleidster Willy Meerdink, “dit heeft ze zelf bedacht: even een tape over de lengte plakken, zodat je er mooi in een rechte lijn langs kunt stikken.”

Iris is een van ongeveer 25 cliënten die meerdere dagdelen in de week werken in het atelier en aangrenzende winkel van TopArt. Met hulp van begeleiders, vrijwilligers en stagiaires kunnen ze zich helemaal uitleven in het maken van handbeschilderd aardewerk, schilderijen, decoratie-artikelen, vogelhuisjes, fakkelhouders en ontelbaar andere artikelen. Veel daarvan wordt in de eigen winkel verkocht of – zoals soms bij schilderijen – verhuurd. Andere producten gaan op bestelling naar bijvoorbeeld bedrijven of andere vestigingen van TopArt, in Eibergen en Enschede.
Bij TopArt werken mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Rudy Wamelink (52) uit Winterswijk: “Ik werkte vroeger bij een oudpapierhandel, maar na een ongeluk kreeg ik problemen met mijn rug. Werken in een hoog tempo gaat daarom niet meer, maar hier kan ik dat helemaal zelf bepalen. Het is goed voor de sociale contacten en de hele dag thuis zitten, is ook maar niks.”

Daar kan ook Juventa Gerrits (25) van meepraten. Ze onderbreekt haar creatieve werk – vijf paashaasjes-poppen maken op bestelling – graag even voor een praatje, maar gaat naar een tijdje op eigen initiatief de toiletruimte schoonmaken. “Ik maak het liefst schilderijen, maar ook kaartjes en decoratie-artikelen als kippen en paashaasjes. Het helpen van klanten in de winkel is ook leuk werk.” Juventa is een veelzijdig talent en helpt ook nog wekelijks ouderen in De Pelkwijk. Andere cliënten doen weer schoonmaakwerk bij de Winterswijkse Uitdaging, de was bij FC Trias of bezorgen maaltijden van Harm Kookt bij ouderen.

TopArt ligt in een winkelstraat zonder grote ketens, maar wel met veel bijzondere speciaalzaken. “We hebben veel aanloop van Duitse klanten”, vertelt Willy Meerdink. “Ze kopen graag handgemaakte producten bij ons. Zij kennen dat volgens mij daar ook niet, een winkel waar mensen met een beperking eigen producten verkopen.” Waarbij ze eraan toevoegt dat niet alles in de winkel zelfgemaakt is. Er staat bijvoorbeeld ook ingekocht houten speelgoed en er liggen interieurproducten die elders door Estinea-cliënten is gemaakt, zoals houten uithangborden die op Landgoed Hesselink in Ratum gemaakt zijn.

De winkelprijzen zijn soms moeilijk te bepalen, want ja, wat moet een geschilderde ansichtkaart of een kaarsenhouder kosten en wat is een schilderij waard? Die doeken worden daarom per vierkante meter verkocht, variërend van 70 tot 170 euro. Geen prijs zo’n origineel stuk top-art.

Iris Oldenmenger achter de naaimachine, een vaardigheid die ze bij TopArt heeft opgedaan.

Juventa Gerrits toont trots een door haar gemaakte kip.

 

Tassen van oude banners zijn verkoophit

Gebreide pannenlappen, felicitatiekaartjes met decoraties op oude lakens, houten vogelhuisjes; het zijn maar een paar van de verkoopsuccessen in de winkel van TopArt aan de Meddosestraat. Van al die zelf ontwikkelde en vervaardigde producten, is er eentje die er momenteel echt uitspringt: de boodschappentassen van zeildoek.

De tassen zijn gemaakt van oude banners van de Marathon Nationaal Landschap Winterswijk. De marathon had TopArt afgelopen najaar benaderd met de vraag of ze iets konden met de afgeschreven reclamedoeken. Daarop heeft TopArt deze bijzondere shopperbag ontwikkeld. Uit de oude banners worden lappen doek gesneden en die worden aan elkaar genaaid tot een tas. De metalen ringen voor de hengsels worden bij Dekalu aangebracht. Op die manier ontstaat telkens een unieke tas, met steeds een andere opdruk en kleuren. Op tassen met een effen patroon worden dan nog biesjes in een afwijkende kleur aangebracht, zodat het geheel toch kleurrijk oogt. De tassen worden genaaid op vier nieuwe naaimachines, die aan TopArt zijn geschonken door Te Loo Media, uitgever van de 50+Krant.

In een paar maanden tijd zijn er nu al ruim vijftig tassen verkocht, tegen een prijs van 5,95 euro, wat voor de enkele uren werk en materialen die erin zitten, een schappelijke prijs genoemd mag worden. Het hergebruik van het zeildoek is ook dubbele winst voor het milieu, want anders zou het doek bij het afval belanden en zouden er meer plastic tassen gekocht worden bij het shoppen.

Keerzijde van het verkoopsucces: TopArt raakt nu snel door de voorraad heen en is op zoek naar extra bannerdoek. Want de vraag ernaar is groot en er worden ook vlaggetjes en placemats van gemaakt. Al was het maar om zoveel mogelijk materiaal te gebruiken, “want wij houden niet van verspilling. Voor allerlei reststukjes kun je heel leuke dingen bedenken”, zegt Willy. Bedrijven die nog doek over hebben, kunnen zich melden bij TopArt. Zodat ze straks hun reclame en logo’s weer gratis tussen het winkelend publiek kunnen laten showen.

Rudy Wamelink met de bestseller-tas van oude reclamebanners.


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: An access token is required to request this resource.
Type: OAuthException
Code: 104
Please refer to our Error Message Reference.

Gerelateerde artikelen