Truckerscabine als tweede huiskamer

19 juli 2018

Het is al geen alledaags verschijnsel, een vrouw achter het stuur van een vrachtwagen. Nog bijzonderder is het als man en vrouw er samen op uitgaan in de truck voor hun werk. Mark (46) en Jeske (40) ten Dam uit Winterswijk vormen een vrachtwagenchauffeursechtpaar, een zeldzaamheid in ons land. In hun prachtige DAF-truck toeren ze door binnen- en buitenland.

Door Wim Ruesink

Mark: “Ik werk al zo’n negen jaar als zelfstandige en reed vaak in een vrachtwagen voor anderen. In 2015 kocht mijn eerste vrachtwagen en ben ik een onderneming begonnen als charter (eigen rijder).” Jeske leek het ook een mooie uitdaging om een vrachtwagen te kunnen rijden en behaalde in 2016 haar vrachtwagenrijbewijs. Mark: “In 2017 kochten wij onze huidige truck. We rijden daarmee voor opdrachtgevers en koppelen dan de oplegger van hen erachter, chartervervoer dus. We vervoeren vaak los gestorte goederen zoals  zand, grind, graan of houtvezel.  Maar ook huif- en koeltransport verzorgen wij. We rijden zo’n 120.000 km per jaar. Doordat Jeske ook rijdt, kunnen we elkaar aflossen en langer doorrijden, dat maakt ons sterk in het werk. In de truck zit een digitale tachograaf. Deze registreert o.a. elektronisch de rij- en rusttijden middels een persoonlijke bestuurderspas. We mogen met zijn tweeën 21 van de 30 uur werken en dat tikt aan. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog je administratie. Dat gebeurt vaak in het weekend thuis.”

27 MC
Jeske: ”Het is prachtig om achter het stuur te zitten. De navigatie geeft alles door; of er files zijn, wegopbrekingen etc. En Mark gebruikt het bakkie, de 27 MC, er ook bij. Je hoort dan de allerlaatste gebeurtenissen op de weg en de 27 MC wordt ook wel gebruikt bij het laden.  Je staat dan in verbinding met de shovelrijder bij het laden. Het achteruitrijden met zo’n hele combinatie is nog wel even een dingetje geweest in het begin, maar dat lukt nu aardig goed. Ik geniet vooral van een rit naar Scandinavië en dan met name Zweden. Wat mooi daar zeg. Maar wel rekening houden met de grillen van de natuur daar. Koud, sneeuw en plotselinge duisternis in de winter, echt duister. Auto’s hebben daar dan ook verstralers om toch wat te kunnen zien. Je moet best veel kennis hebben opgedaan voor je achter het stuur kunt kruipen. De verschillende regelgevingen in Europa , bijvoorbeeld de snelheden, maar ook de verschillende voorschriften over hoeveel je totaalgewicht mag zijn. In Nederland is dat 50 ton, in België 44 ton en en Duisland 40 ton. Ook gaan we voor elke rit eerst een kleine ronde doen, checken dan alles zoals oliepeil, bandendruk, verlichting etc.

Bijzonder
De cabine is intussen een tweede huiskamer geworden. Jeske: “ Ja, dat kun je best wel zeggen, ik heb wat kussentjes er in gelegd, verder hebben we een koelkastje, magnetron, verwarming en airco; echt alles wat je thuis ook hebt. Ik heb van Mark een naambordje gekregen dat voor tegen het raam ligt. Wildflower staat er op. Dat was de openingssong  op onze bruiloft. Collega’s reageren doorgaans positief en vinden het leuk dat we als stel samenwerken. Als ik achter het stuur zit en ik word ingehaald door collega-vrachtwagenchauffeurs dan zwaaien ze weleens naar mij. Ze vinden het toch bijzonder, een vrouw achter het stuur.“

 

Voeding
“Vrachtwagenchauffeurs zijn geen ranzige, smoezelige types met overgewicht”, zegt Mark:  ”Dit denkbeeld leeft nog bij velen. Is echt niet meer zo. Wij nemen vaak eten van huis mee, Jeske kookt dan vooruit. We zien ook dat collega’s echt op hun voeding letten. Ook zorgen dat we genoeg beweging krijgen. Jeske gaat wandelen of een halfuurtje hardlopen, kan mooi tijdens het laden  bijvoorbeeld als we niet met zijn tweeën nodig zijn. Vrachtwagenchauffeurs zijn ook geen types die onverzorgd eruit zien, je kunt je op veel plaatsen  douchen tegenwoordig.”

“Veilig overnachten is een must voor ons. We zetten de vrachtwagen echt niet zo langs een snelweg. Als Jeske rijdt zoek ik ondertussen vaak een plek op om uit te rusten. In Duitsland betaal je voor een beveiligde plek bij een Raststätte  ongeveer 14 euro. Daarvan mag je dan 10 euro gebruiken voor een maaltijd. Een veilige plek is echt essentieel, je moet gerust kunnen slapen om de volgende dag weer fit achter het stuur te kunnen zitten. Als we thuis in Winterswijk zijn, hebben we onze vrachtwagen altijd bij een van de opdrachtgevers veilig achter een hek staan.”

Mark en Jeske willen in de toekomst wel nog meer verdere ritten samen maken. Mark: “Nu is Jeske een paar dagen mee zodat we flinke afstanden qua uren kunnen afleggen. Maar we hebben ook een gezin met kinderen dat de aandacht verdient.”

 

Moeilijkste knooppunten

”De rotonde op het Keizer Karelplein in Nijmegen en de ring bij Antwerpen, dat zijn de twee moeilijkste knooppunten voor mij. Rustig blijven is dan het devies. Verkeersdeelnemers houden hier over het algemeen wel rekening met een vrachtwagen. In België is dat echter een stuk minder, ze rijden je aan alle kanten voorbij.”

3 procent

Volgens FNV Transport&Logistiek ligt het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs op zo’n 3 procent. Er vallen 70.000 werknemers onder de cao beroepsgoederenvervoer, en dan kom je uit op zo’n 2100 vrouwen die achter het stuur van een vrachtwagen zitten .


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.

Gerelateerde artikelen