Dit vliegt over Winterswijk heen… …en dit gaat eronderdoor

28 september 2017

door Wim Ruesink

 

Je hoort vaak dat het Winterswijkse luchtruim een belangrijke corridor in luchtvaartverkeer is, maar is dat nu wel zo? We vroegen het enkele deskundigen die alles van het Winterswijkse luchtruim afweten. Oud-Winterswijker Bernard Wessels (37), Boeing 777 piloot bij Emirates en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol vertellen exclusief tegenover De 50+ Krant wat er zoal te zien is in het luchtruim boven Winterswijk.

 

“Er is een  onderscheid tussen het lagere en het hogere luchtruim”, legt een woordvoerder van de LVNL uit. “In het hogere luchtruim – boven de 7,5 km –zien we vooral overvliegers  (vliegtuigen die niet vertrekken vanuit of gaan landen in Nederland. Dat kunnen intercontinentale vluchten zijn, maar ook Europese vluchten, bijvoorbeeld van Duitsland naar Engeland, van oost naar west en andersom. Ten noorden van Winterswijk ligt zo’n route waar in het hogere luchtruim gevlogen wordt, een zogenaamde luchtverkeersweg. Dit vliegverkeer wordt begeleid door Eurocontrol.  Onder de 7,5 km begeleidt  LVNL  vliegtuigen die van en naar burgerluchthavens in Nederland vliegen. Samen met de piloten zorgen wij ervoor dat er veilig gevlogen kan worden. Ten noorden van Winterswijk ligt een  route  waar dalend verkeer  vliegt dat vanuit Duitsland  richting Markermeer gaat en dan naar Schiphol om te landen.  Andersom klimt  een vliegtuig vanaf Schiphol ,via Arnhem naar Duitse grens. Dat gebeurt  ten zuiden van Winterswijk . Ten hoogte van Winterswijk zit men in een daling of klim in het luchtruim. Ten noorden van Enschede en ten zuiden van Nijmegen is militair luchtruim. Daardoor ontstaat er als het ware een corridor van en naar Schiphol. De intensiteit van het aantal vluchten is het grootst gedurende de dag. ‘s Nachts vliegen er vooral intercontinentale vluchten in het hogere luchtruim over.”

Piloot Bernard Wessels: ”In een luchtruim wordt gebruikt gemaakt van airways, ‘luchtwegen’ die men moet gebruiken om een route van A naar B te mogen vliegen. Boven de Achterhoek lopen verschillende airways, alhoewel ze niet precies boven Winterswijk lopen. Echter als je op de grond staat en een vliegtuig passeert op 12 km hoogte zal het snel lijken of hij recht over je heen vliegt.  Vliegtuigen op grote hoogte laten vaak een condensatiespoor na. Dit is goed te zien op een heldere blauwe dag. Een condensatiespoor ontstaat als de warme uitlaatgassen condenseren in de koude omliggende lucht.”

 

“In de luchtvaart gelden regels om de vliegveiligheid te garanderen. Zo moet elk vliegtuig een onderlinge horizontale en verticale separatie aanhouden. Dit wordt geregeld door de luchtverkeersleiding. Het waypoint bij Henxel, Winterswijk heet SONEB. Als je dan via de Achterhoek het Nederlandse luchtruim binnenkomt, moet je overschakelen van de Duitse naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Doe je dat niet, dan zou het maar zo kunnen dat je tegenwoordig wordt opgewacht door een F16”.

Conclusie van de redactie van De 50+Krant: niet alles wat u aan vliegtuigen vanaf de Winterswijkse bodem  ziet, vliegt ook daadwerkelijk boven Winterswijk, maar vaak gaat die vlieger ook wel op.

 

Winterswijk ontsnapte in 1963 aan ramp

Donderdag 26 juli 1963 ging het bijna mis boven het Winterswijkse luchtruim. Een Boeing 707 van Pan American World Airways en een vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht  kwamen bijna met elkaar in botsing. De gezagvoerder van de Boeing 707 kon nog net optrekken en het andere vliegtuig op 90 meter na ontwijken . In de Boeing 707 was het één grote chaos, door de uitwijkmanoeuvre vielen er veel gewonden. Tientallen werden na de landing op Schiphol direct naar het ziekenhuis gebracht. Onder de passagiers was meervoudig Wimbledon tenniskampioen  Rod Laver  Een jaar later deed de Luchtvaartraad uitspraak: beide gezagvoerders werden schuldig bevonden, doch er vond geen tuchtspraak plaats. Het luchtruim is ten heden dage, ruim een halve eeuw verder, compleet veranderd. De intensiteit is enorm toegenomen, maar gelukkig ook de regelgeving betreffende veiligheid.

Wilt u het uitgebreide verhaal over deze bijna vliegramp nog eens teruglezen, kijk dan op google via: bijna vliegramp Winterswijk.

 

Boeing van Boeijink uit Ratum?

De voorvaderen van de  Amerikaanse vliegtuigbouwer William Edward Boeing zouden uit Ratum komen en van de Boeijinks afstammen, een opmerking die men nog al eens hoort in Winterswijk.  Het lijkt er op dat dit uit de lucht gegrepen is, daar de ouders van deze Boeing uit Sauerland kwamen. Maar als we met zijn allen zeggen dat Boeing uit  het achterland van Ratum komt, zeggen we niks verkeerds.

Applaudisseren bij landing gebeurt nauwelijks nog

U heeft het vast wel eens meegemaakt, klappen als het vliegtuig veilig geland is. Het gebeurt echter hedentendage nauwelijks meer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen; zeker als een vriendengroep of een grote familie besluit “we gaan applaudisseren”, dan blijft de rest vaak niet achter.

We vragen het aan Bernard Wessels, Boeing 737 piloot: “De traditie van applaudisseren na een geslaagde landing bestaat nog, maar in een kleine mate. Het komt vooral voor wanneer de passagiers niet gewend zijn om te vliegen of wanneer er tijdens een vlucht veel turbulentie en/of slecht weer is en de passagiers toch wat angstig worden. Het applaudisseren komt voort uit een ontlading van emoties.Normaal gesproken applaudisseren ze niet meer.”

 

Bij Ratum gaat het gas nog steeds de grens over

 

De gaskraan gaat verder dicht, dat is een onoverkomelijk feit; de gaswinning in het noorden van het land zal de komende jaren teruglopen. We kennen inmiddels allemaal de gevolgen van de gaswinning, aardschokken. Maar heeft de verminderde gaswinning nu ook gevolgen voor het gasexportstation bij de Winterswijkse buurtschap Ratum? We vragen het aan de Nederlandse Gasunie.

 

“Bij Ratum ligt sinds 1972 een gasexportstation  van de Nederlandse Gasunie dat zorgt voor de export van ons aardgas. Ratum is een van de zes plekken in ons land waar zo’n gasstation ligt. Het gas dat via Ratum de grens overgaat kan zowel gas zijn dat rechtstreeks uit het Groningse veld komt, als gas dat uit andere bronnen komt. Het is gemengd met stikstof om uiteindelijk de juiste kwaliteit te hebben voor de eindverbruikers, bij Ratum is dit voor Duitsland.  Onder een druk van 60 Bar gaat er tussen de honderdduizend en 3 miljoen kuub per uur de grens over. Het gasstation is via camera’s bewaakt en er is doorgaans geen personele bezetting”, aldus Wim van Grunderbeek van de Nederlandse Gasunie.

 

Toekomst

“We weten allemaal dat de gaswinning verder gaat afnemen, maar hoeveel en in welk tijdsbestek is nog onduidelijk. Wat dit voor Ratum betekent is nog niet goed te zeggen. Verwachting is dat het tot 2020 nog op het huidige niveau ligt.”


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.

Gerelateerde artikelen