Westerdiep, de garage van het kanon

26 september 2018

Heet je Oonk of Ten Dolle dan krijg je steevast de vraag “van welke?“ Maar bij de naam Westerdiep is het altijd “oh, van de garage zeker” en dat is bij Jan-Harm Westerdiep inderdaad het geval. De zeer vitale 93-jarige is alom bekend in Winterswijk. Natuurlijk vanwege de gelijknamige Ford-garage, maar hij is ook de man die het kanon naar ons dorp haalde. Harm (zo noemt iedereen hem doorgaans) rijdt nog auto (een Ford Focus) en loopt de trap op en af alsof de tijd geen vat op hem krijgt. We spraken met deze markante negentiger die honderduit vertelt over de geschiedenis van Winterswijk in de twintigste eeuw.

Door Wim Ruesink

Harm werd in 1925 op het Scholtenenk geboren als zoon van Harm Westerdiep en Jans Geerlings. Vader Westerdiep (1893) was op 20-jarige leeftijd vanuit Zuidbroek naar Winterswijk getogen. Hij trouwde met de dochter van Geerlings aan de Markt. Vóór Harm kwam er ook een dochter, Joopie  (nu 95). Vader begon in 1918 in de Kortschotsteeg achter Geerlings op de Markt met motoren. Daarna zat hij op verschillende plaatsen zoals de Singelweg en de Misterweg, om in 1939 naar de Misterstraat te gaan, waar het bedrijf tot 1981 gevestigd bleef. De zaak zou drie generaties Westerdiep doorlopen. In 2007 stopte Westerdiep (toen aan de Tuunterstraat) met de zaak, waarna het pand werd overgedaan aan de Welkoop. Harm had de zaak toen al overgedragen aan zijn zoon.

Meer dan een garage

De hoogtijdagen van de firma lagen aan de Misterstraat/Spekende. Dat beeld zullen velen ongetwijfeld nog voor ogen hebben als ze de naam Westerdiep horen. Maar Westerdiep was meer dan een garage. Westerdiep werd de officiële Ford-dealer voor de oostelijke Achterhoek. Het was een opleidingsinstituut voor chauffeurs en vroeg patenten aan op nieuwe ontwikkelingen zoals onderhoudssystemen. Ook gebruikte het Rode Kruis jarenlang de ambulancefiets, ontworpen door Westerdiep. Twee fietsen achter elkaar met daartussen in een brancard die middels een ingenieus systeem door beide fietsen werd ondersteund. Het bedrijf zorgde later ook voor ambulancevervoer, inclusief chauffeur. Daarnaast was Westerdiep sr. zeer actief betrokken bij tal van verenigingen, zoals de Vereniging voor Veilig Verkeer. Zat in het bestuur van de leeszaal. Een Rode Kruis-onderscheiding volgde voor de oprichter van garage Westerdiep. In 1962 kreeg hij een Koninklijke onderscheiding. Westerdiep overleed in 1965.

Harm blijft actief. Na het verlies van zijn vrouw pakte hij de draad weer op. Hij heeft een enorm archief van de garage, albums vol krantenknipsels. Rijdt nog volop auto en heeft een hond. Harm gaat dagelijks uit eten in De Pelkwijk en als het even kan wipt hij aan bij Hans Tenbergen van Oud-Winterswijk. “Hans heeft enorm veel over Winterswijk vastgelegd, heel belangrijk.”

Harm Westerdiep, nog erg actief op zijn 93e

 

Garage Westerdiep nam jarenlang een markante plek in op de hoek Misterstraat-Gasthuisstraat. Nu staat er appartementencomplex  ‘t Gasthuus.

 

Beste 1 aprilgrap ooit: Henry Ford komt

Op donderdag 1 april 1926 zou de rijkste man ter wereld, de Amerikaan Henry Ford naar Winterswijk komen. Ford zou tijdens zijn Europese reis ook Nederland aandoen en daar enkele grote Ford-dealers bezoeken. Onderweg door het land zou hij ook Doetinchem en Winterswijk bezoeken. Daar zou hij ontvangen worden op Hotel Stad Munster. Kranten berichtten al dagenlang over de komst van ‘s werelds rijkste man. Op die eerste april hadden massa’s mensen zich in het centrum van Winterswijk verzameld om maar een glimp op te vangen van Ford. Veel Ford-klanten van Westerdiep uit de gehele regio waren op komen dagen en hoopten op een knik van Ford. In een overvol hotel Stad Munster (die zaten ook in het complot) werd vervolgens  door Westerdiep sr. gewag gemaakt van de 1 aprilgrap. De grap werd hem niet door iedereen in dank afgenomen.

 

De Graafschapbode berichtte ook over de 1 aprilgrap

 

“Kanon hoort eigenlijk in het Woold te staan”

Kort na de bevrijding kreeg Harm een bijzonder aanbod; of hij interesse had in een Russisch kanon. Harm zag wel wat in het ding dat eigenlijk een loop was van zo’n 1500 kilo. In ruil voor oud ijzer en wat motoren kwam Harm in het bezit van de loop van het Houwitserkanon uit 1937. Het gevaarte werd achter bij de zaak gezet. Toen een ambtenaar van het ministerie, belast met opsporing van oorlogsbuit, bij Harm op de stoep stond bleek er nog een addertje onder het gras te zitten. Harm moest een brief naar Den Haag schrijven en zijn voornemen verwoorden om de loop bij zijn garage als curiositeit neer te zetten. Gevolg, Harm moest 100 gulden aan de Staat betalen. Maar de kogel was door de kerk, de loop bleef in Harms bezit. De loop kwam bij de garage aan de Misterstraat te staan. Na veel omzwervingen staat de loop nu achter de museumfabriek aan de Laan van Hilbelink en zichtbaar vanaf de bocht in de Zonnebrink, naast De Koem. Harm gaf het geschut in bruikleen aan het museum, maar het blijft zijn eigendom. “Hij staat hier wat weggestopt, hopelijk is de loop na de reconstructie van het gebied beter toegankelijk. Al is de beste plek in mijn ogen, het Woold. Achter bij het oorlogsmonument ter herinnering aan de tankslag daar. In maart 1945 zou er in de omgeving van Bocholt nog mee geschoten zijn.“

 

Wakker worden met brand WVC-tribune

Harm Westerdiep woont al sinds 1976 aan de Morgenzonweg. Toen Harm op een dag in oktober 1984 wakker werd, meende hij een rode gloed te zien. Hij keek naar buiten en zag dat de WVC-tribune in brand stond. Harm alarmeerde gelijk de brandweer, maar helaas brandde de monumentale houten tribune geheel af.

Poort bijna afgebroken
Harm vindt het prachtig dat de kassahokjes en de toegangspoort en -boog van het WVC-terrein bewaard zijn gebleven. Het was Harm die de boog ook al eens van de ondergang redde. “ Ergens in de jaren zeventig zag ik hoe twee mannen de poort wilden gaan afbreken. Ik liep er heen en vroeg hun waar ze mee bezig waren. Wat bleek; de bierwagen kon er niet onderdoor en dus moest de boog eraf. Gelukkig kon ik ze op andere gedachten brengen. De boog werd later op wat hoge poten gezet zodat de bierwagens er onderdoor konden. Nu is het een gemeentelijk monument.”


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

Gerelateerde artikelen