Winterswijk herbergt bijzonder museum

28 januari 2019

Jeugdige Winterswijker idolaat van oude fietsen

Door Wim Ruesink

Dat ons dorp een fietsmuseum herbergt, vol met fietsen van voor de Tweede Wereldoorlog, kon wel eens het best bewaarde plaatselijke geheim zijn. De 30-jarige Roel Bomers verzamelt en repareert oude fietsen, de meeste tussen de 75 en 100 jaar oud, die hij in een privémuseum heeft staan. Ook herbergt het museum een schat aan oude fietsboekjes, reclameposters, de complete serie rijwielbelastingplaatjes en een magazijn vol vooroorlogse fietsonderdelen. De 50+ Krant mocht een kijkje nemen in het museum vol tweewielige juweeltjes. Roel, in het dagelijks leven werkzaam als badmeubelspecialist, heeft zich ook verdiept in de geschiedenis van de fiets in Winterswijk, die groter is dan menigeen denkt.

Oude fietsen opknappen en verzamelen, geen alledaagse hobby voor een 30-jarige toch?
Roel: “De passie is ontstaan toen ik fietsen repareerde als bijverdienste. Dit doe ik allang niet meer en ik sleutel alleen aan oude fietsen die ik koop en opknap. De fiets is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Bedrijven als Gazelle – mijn favoriete merk, met een prachtige vormgeving –  kent iedereen en houden zich nog steeds staand, fascinerend. Maar ook het speuren naar deze oude vooroorlogse fietsen is prachtig, het geeft een enorme kick als je weer zo’n juweeltje op de kop tikt. Als ik dan zo’n fiets vind, knap ik hem helemaal in originele staat op. Ik verzamel ook allerlei fietsonderdelen die ik dan zonodig weer kan gebruiken. Ik gebruik geen verf, hou alles puur. Er is in Nederland een club van tientallen oudefietsenverzamelaars en die speuren alles af.  Ik rijd ook overal heen om oude fietsen te bekijken en als het kan op te kopen. Noord-Holland, Zeeland en zelfs in België. Het gekke is dat er hier in Winterswijk bijna nooit van die oude fietsen boven water komen. Hoe dit kan, geen idee.”

Wat is de trots van je verzameling?
“Dat is een Gazelle Girder uit 1926, een prachtige fiets met een extra versteviging zoals ze toen maakten. Een heel bijzonder exemplaar waarvan er maar één bekend is. Deze fiets werd in 1912 en 1913 gemaakt, maar deze  stamt uit 1926. De fiets is dus op speciaal verzoek gemaakt, heel bijzonder. Ik heb hem in het Belgische Gent gevonden.”

Wie was de eigenares van deze fiets?
“Dat is een brandende vraag die ik graag beantwoord zou zien. Het is een Fongers damesfiets type BD65, in 1934 gekocht bij rijwielhandelaar Kappers aan de Markt in Winterswijk. Prachtige damesfiets. Gezien de afmetingen moet deze voor een vrouw van zeker 1.90 meter geweest zijn. Ik heb de fiets in  Noord-Holland gekocht en die is dus nu weer terug in Winterswijk. Ik zou er zo graag een beeld bij willen hebben van wie die fiets geweest is, hopelijk kunnen lezers mij helpen. Het moet een welgesteld iemand zijn geweest, want de fiets kostte in 1934 110 gulden, een best bedrag in die tijd.“

Roel heeft een grote diversiteit aan fietsen, veertig stuks in totaal. Als ze maar oud zijn, zo luidt zijn devies. Transportfietsen, fietsen met een traditionele Staphorster bekleding , fietsen met bijzondere kruisframe en nog veel meer. Ook een driewieler uit 1880 die door een postbesteller gebruikt werd; de man had er wel de hulp van een trekhond bij nodig om vooruit te komen. Een politiefiets uit 1928 compleet met zwaard en ook de originele reclameposter erbij. Maar ook een door Roel zelfgemaakte houten fiets. Hij maakte hem in 2008 als afstudeerproject voor  meubelmaker bij de opleiding in Almelo. “Ik kreeg er een 9,5 voor en haalde er de kranten mee. Bij Gazelle (die er van wisten) waren ze zeer gecharmeerd van mijn zelfgemaakte fiets naar Gazellestijl. Gazelle is voor mij de top onder de fietsen, gevolgd door Fongers en Simplex.”

Heeft u vooroorlogse fietsen voor Roel, weet u wie de mogelijke eigenares van die bijzondere Fongers-fiets was, of wilt u een keer het fietsmuseum – locatie op aanvraag – van Roel bezoeken? Mail: fietsmuseum@outlook.com

 

 

Winterswijk heeft rijke fietsgeschiedenis

Uit het historisch materiaal van Roel blijkt dat Winterswijk kan bogen op een rijke fietsgeschiedenis, met zelfs een Winterswijks fietsmerk. Er stond in Winterswijk weliswaar geen fietsfabriek, toch heeft het dorp wel wat betekend in de geschiedenis van de fiets.

– Zo had rijwielhandelaar Kappers al in 1905 een rijwielschool aan de Markt, uniek.  Op de zolder van de zaak was een parcours uitgezet en aan de kant stonden strobalen om valpartijen te breken.

– Dan was er ook nog ene Hendrik Kolling –  de broer van Willem, mede-oprichter van Gazelle –  die Eibergen verruilde voor Winterswijk. In Winterswijk stond Hendrik ingeschreven als winkelbediende en in 1905 vertrok hij naar Dieren om daar met Willem de directie te vormen  van Gazelle.

– Garage Westerdiep ontwikkelde in 1917 de ambulancefiets. Twee fietsen achter elkaar met daartussen in een brancard die middels een ingenieus systeem door beide fietsen werd ondersteund. Het Rode Kruis maakte jarenlang gebruik van deze unieke Winterswijkse constructie.

– De Winterswijkse dames bleken in de 19e eeuw al ware kunstenaars op de fiets. Op de Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid in 1898 in Den Haag mocht de dameswielrijdersclub ‘Hazewind’uit Winterswijk een demonstratie sierrijden op de fiets geven.

– Tot slot was er de rijwielhersteller Joop ten Pas die in de jaren dertig fietsen maakte onder de naam JOPA.


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

5 dagen geleden

De 50+ Krant
Bekijk op Facebook

Gerelateerde artikelen