Lichttherapie kan helpen bij winterdepressie

20 december 2018

Mopperen over de donkere dagen doen we allemaal weleens, maar serieus wordt het als dat een echte winterdepressie wordt. Toch valt daar het nodige aan te doen, met blauw licht, wandelen en lichttherapie.

 

Door Greet Moerland, ouderenpsycholoog

 

Op moment van dit schrijven is het om 12 uur ’s middags donker. Het is een echte herfstdag, de periode waarin veel mensen gaan klagen over de donkere dagen.

 

Als het bij klagen blijft, kun je spreken van winterblues. Er is geen echte lichamelijke of psychische klacht, alleen balen dat het ‘uit is met die mooie zomer’. Een reclamedokter heeft er een goede remedie voor: draadjesvlees, hete bliksem en appeltaart. De geneugten van de winter overtreffen de nadelen.
Als er wel lichamelijke en/of psychische klachten zijn, spreekt men van een winterdepressie. Volgens de officiële diagnose van een winter- of seizoensdepressie moet men minstens twee jaar op rij last hebben van huilbuien, verminderd gevoel van eigenwaarde, vermoeidheid, futloosheid, initiatiefverlies, extreme slaapproblemen. Men slaapt te lang of men kan niet slapen.

Het begint als bij toverslag met het vallen van de blaadjes en verdwijnt als sneeuw voor de zon in de lente. De oorzaak ligt in een tekort aan daglicht waardoor er ontregeling ontstaat van het natuurlijke dag- en nachtritme. Daglicht breekt het slaaphormoon melatonine af, bij een tekort aan daglicht wordt dit bij mensen die gevoelig zijn voor winterdepressies niet of veel langzamer afgebroken. Eigenlijk is een winterslaap de oplossing. Maar ja, daar zijn wij mensen weer niet op gebouwd. Door toe te geven aan de symptomen worden ze alleen maar erger. En zeg nou zelf, in bed vanaf oktober tot maart?

 

Waarom heeft de een er last van en de ander niet? Waarom kan de een genieten van herfststormen en bladerhopen en een ander niet? Dat is (nog) niet bekend. Wel is inmiddels meer bekend over de behandeling van een winterdepressie. In de vroege herfst moet men beginnen met een strak regime van opstaan en buiten zijn. Wandelingen van ongeveer een uur bij ochtendlicht, ook bij minder goed weer, zorgen voor een betere

opbouw van het dag-nachtritme. Het is nu al te laat om goed effect te scoren maar alvast  oefenen voor volgend jaar kan geen kwaad. Volgend jaar kunt u op tijd beginnen; vanaf oktober!

Er is geen makkelijke oplossing want alle adviezen zijn juist voor de betrokkene moeilijk uit te voeren vanwege de symptomen. Als je je bed niet uit te branden bent, is het advies om bij beginnend daglicht een uurtje te gaan wandelen haast onmogelijk om op te volgen. Als je je niks waard voelt, kun je geen gezellige visite organiseren. Je denkt alleen maar dat er toch niemand zal komen (verminderde eigenwaarde).

Maar er gloort hoop. Blauw licht, veroorzaker van slapeloosheid als je te lang tv kijkt of bezig blijft met je mobieltje. Keer het om en gebruik je tv en mobieltje om het slaaphormoon af te breken, zodat je het daglicht een handje helpt. Een bril met blauwe glazen zou ook helpen. Misschien zag u het al bij het nieuws bij de vraag of er voor een vaste tijd gekozen moest worden en welke dan? Zomer- of wintertijd. Of het helpt?

Een echte winterdepressie is een serieuze zaak, niet in het minst vanwege het terugkerende effect: elk jaar opnieuw een periode die, bij het vooruitzicht alleen al, nauwelijks te overzien valt. Soms is men geholpen met lichttherapie. Dagelijks moet men een korte periode ‘onder de lamp’. Dit is ook een methode om het slaaphormoon af te breken maar dan moeten het wel lampen zijn van 10.000 lux (maat voor licht). Als het zo ernstig is, is een bezoek aan de huisarts op zijn plaats. Die kan verwijzen naar centra waar lichttherapie wordt aangeboden of anderszins ondersteunende maatregelen (laten) inzetten.

 

Voor nu: bekijk het van de lichte kant. De langste periode dat de dagen korter worden is voorbij. Vanaf januari kun je weer merken dat de dagen langer worden. Aan elke winterdepressie komt altijd een einde. Dat ligt vast in de diagnose.


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: An access token is required to request this resource.
Type: OAuthException
Solution: See here for how to solve this error

Gerelateerde artikelen