Meldpunt voor ‘valboete’ bij thuiszorg

12 december 2017

WOERDEN – Seniorenbelangenorganisatie ANBO heeft een meldpunt geopend voor klanten van thuiszorginstellingen die een ‘valboete’ moeten betalen. Dat zijn extra kosten die in rekening worden gebracht als de cliënt gebruik maakt van personenalarmering voor hulp na een val. Meerdere thuiszorginstellingen kennen zo’n valboete. Alle meldingen gaan naar de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie van VWS, zodat de bijbetalingen uiteindelijk verleden tijd worden, aldus ANBO.
“Niemand mag zich geremd voelen om om hulp te vragen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld na een val”, zo zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan. “Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit is gebleken dat sprake kan zijn van een bijbetaling voor de opvolging van een valmelding. Voor veel mensen is het onduidelijk dat de opvolging na een val vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Gelukkig is de minister glashelder: als naar aanleiding van een noodoproep van een patiënt zorg geleverd moet worden waar de patiënt aanspraak op heeft, dan wordt deze zorg vergoed. Als je een abonnement betaalt moet je je verzekerd weten van snelle hulp, niet van een extra rekening. Dat werkt zorgmijding in de hand en dat is absoluut onwenselijk.”
De meldactie inventariseert hoeveel mensen bijbetalen na een val en of deze bijbetalingen vervolgens gedeclareerd (kunnen) worden bij de zorgverzekeraar. “En wanneer die declaratie vervolgens problemen geeft willen we dat ook weten”, zo vult Den Haan aan.
Valboetes kunnen gemeld worden bij het meldpunt. Lukt het niet om het formulier in te vullen? Bel dan tussen 10:00 en 15:00 naar de Raad & Daad Advieslijn van ANBO op 0348 466688.

 

 


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen