Met Nordic walking gebruik je je hele lichaam

21 juli 2018

Het sociale contact als stok achter de deur

 

Het is allang geen hype meer, maar de echte liefhebbers vinden het dé ideale manier van bewegen: nordic walking, oftewel sportief wandelen met twee stokken, poles geheten. De zestig leden van de Winterswijkse vereniging kunnen het iedereen aanraden: lekker in de buitenlucht, door een mooie omgeving, goed voor de houding, de conditie en de stabiliteit en – niet onbelangrijk – er is alle tijd voor sociale contacten onderweg en na afloop bij de koffie.

 

Door Jan Ruesink

Het is al bijna tropisch warm als de eerste lopers zich achter een beker cappuccino nestelen op het terras van McDonald’s. “Warm? Ja, maar we hebben veel in de schaduw gewandeld en hebben altijd water bij ons. En we lopen echt altijd, het hele jaar door, weer of geen weer. Een zomer- of winterstop kennen we niet”, vertellen de deelnemers. “Nou ja, behalve dan met Volksfeest of kerst natuurlijk.”

De Wandelende Takken, zoals het groepje zichzelf noemt, heeft er net een fikse wandeling op zitten en wacht geduldig tot de andere groepjes – de laatste met de veelzeggende naam Heanig An – zich bij hen voegen voor de nazit. De leden van de Nordic Walking Vereniging Winterswijk (NWVW) lopen in verschillende groepjes: op woensdag, vrijdag en zaterdag en in verschillende tempo’s en afstanden, afhankelijk van conditie en bijvoorbeeld blessures of gezondheidssituatie. Drie keer in de week lopen kan, maar één keer is gebruikelijk en als je niet kunt of geen zin hebt hoef je je niet af te melden”, zegt secretaris Marietje Oltvoort.
Wisselen tussen de groepen is ook geen probleem. “Het zijn vaak hechte groepjes, maar wel open. Je wordt als nieuwkomer goed opgenomen”, weet Albert Sonderen, de man die de routes uitstippelt. “Meestal doe ik dat in de winter, dan fiets ik door de buurtschappen en zoek ik de mooie paadjes uit. Ik zorg er dan voor dat het, inclusief een pauze onderweg, tot op de minuut exact anderhalf uur lopen is, afhankelijk van je tempo. Je kunt hier rond Winterswijk zoveel mooie routes bedenken, en dat maal vier seizoenen waarin het landschap steeds verandert. Je snapt niet dat niet meer mensen dit doen.”

Maar ook stappen de deelnemers regelmatig de auto in om elders te gaan lopen.De vereniging bestaat sinds 2006 en heeft de laatste jaren een redelijk stabiel aantal leden van rond de zestig. Ook de gemiddelde leeftijd schommelt rond dat getal, maar er zijn ook veertigers en tachtigers in de groepen. Er zitten stellen bij, vriend(inn)en en buren, maar de meesten melden zich toch als eenling aan, van wie de meeste vrouw. Aanwas van nieuwe leden is welkom, aldus voorzitter Jeanet Graaskamp, want dan wordt de basis weer breder en de vereniging gezonder.
“Doe het gewoon, kom eens langs”, roept deelnemer Jo Wiggers (bekend van handwerkcafé Brouwershuusken). “Ik doe daarnaast nog aan hardlopen en dat is ook heel mooi, maar als ik moest kiezen wordt het toch nordic walking. Dat is het gewoon. Je hebt alles: het is gezond, afwisselend en supergezellig.”

Dat laatste beamen de andere leden ook. Onderweg is er alle tijd voor een goed gesprek en aan de koffietafel ontmoet je weer anderen. Er is geen opkomstplicht, maar meestal haken de leden alleen af als ze echt niet kunnen. Want dat sociale contact is de echte stok achter de deur.

 

Na afloop zitten alle groepen samen aan de koffie.

 

Introductiecursus weer in september

Nordic walking vereist een goede techniek, wil je geen klachten krijgen aan het bewegingsapparaat, rug of schouders. Daarom houdt de Nordic Walking Vereniging Winterswijk regelmatig introductielessen en een basiscursus.

In de introductieles van 75 minuten wordt alle aspecten besproken, zoals de poles, techniek en houding, kleding en schoenen. De kosten zijn €10 inclusief de huur van de poles en één consumptie. Iedereen kan mee doen, zowel jong als oud.
De basiscursus bestaat uit vijf lessen van ruim een uur. De deelnemers lenen de poles van de vereniging, de instructeurs geven les in techniek en loophouding en intussen bouwt men de nodige conditie op om straks met de groepen mee te lopen. Kosten: € 50 voor zes lessen (incl. de introductieles). Naderhand kan men eventueel poles uit de voorraad van de vereniging kopen.

Tijden en groepen.

Er wordt drie keer per week gelopen: op woensdag, vrijdag en zaterdag, steeds om half tien ’s ochtends met vertrek en aankomst op de parkeerplaats achter McDonald’s bij station Winterswijk-West. Er wordt in verschillende groepen gelopen, afhankelijk van snelheid; bij de snelste groep tot 6 km per uur. E wordt anderhalf tot twee uur gelopen.

Lidmaatschap
Lidmaatschap van de Nordic Walking Vereniging Winterswijk kost 37,50 euro per jaar. Inlichtingen en aanmelden: Marietje Oltvoort, 0575-553979 of secetaris@nwvw.nl. Mee informatie op www.nwvw.nl

Een goede houding en materiaal zijn belangrijk. De pole is op juiste lengte als de onderarm horizontaal staat en de pole op de grond staat en de hand in de strap zit..

 

 

Goed voor spieren, hart en longen

Door het gebruik van de stokken wordt bij nordic walking 90% van alle spieren gebruikt, het meest nog de strek- en buigspieren van de onderarmen en schouder-, borst- en grote rugspieren. Maar ook nek- en buikspieren doen mee, de belasting van hart en longen neemt toe en de doorbloeding verbetert sterk. Het uithoudingsvermogen wordt beter en het is goed voor onder meer bloeddruk en botdichtheid. En verder:

·         De hartslag ligt tijdens nordic walking 10 tot 15% hoger dan bij sportief wandelen

·         Per uur worden 400 kcal. verbrand, tegen 280 kcal. bij sportief wandelen.

·         Knieën, heupen, enkels en wervelkolom worden 30% minder belast t.o.v. joggen.

·         Spanningen en pijn in nek, schouders en bovenrug worden verminderd.

·         Bij klachten aan wervelkolom, gewrichten van heup, knie en enkels bieden de poles een grotere stabiliteit waardoor overbelasting niet of minder snel optreedt.

·         Bij het behandelen van bekkeninstabiliteit, whiplash, fibromyalgie en chronische rugklachten is gebleken dat nordic walking uitkomst biedt.

·         Voor hartpatiënten, mensen met hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, overgewicht, diabetes, astmatische en reumatische klachten verbetert nordic walking zowel conditie als mentale gezondheid. Vooraf arts of fysiotherapeut raadplegen is wel aan te raden.

·         Nordic walking kan ook helpen bij revalidatie en herstel na een blessure. De NWVW heeft daarvoor geschikte groepen.

(Bron: NWVW)


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen