Nieuwe opzet voor vrijwillige ouderenadviseurs Winterswijk

25 januari 2018

Luisterend oor biedt ouderen uitkomst

Problemen met de papierwinkel, zorgen over je gezondheid, niet meer zelf erop uit durven gaan. Ouderen in Winterswijk weten soms  niet goed hoe ze daar hulp bij kunnen krijgen. Of durven niet zomaar naar een instantie of een sportclub te stappen. De gemeente ziet dit soort problemen alleen maar toenemen en steekt daarom nieuwe energie in de vrijwillige ouderenadviseurs, die senioren hierbij een steuntje in de rug kunnen geven. Soms is alleen een luisterend oor al genoeg.

Van links naaar rechts: Claudia Bosscher, Marie-Louise Vissers, Ilse Saris en Marian Zuidinga.

Door Jan Ruesink
Je man is overleden en ineens kun je nergens meer naar toe. Want hij reed altijd naar de supermarkt, kerk en apotheek. Of je bent weduwnaar geworden en je moet als man ineens achter het fornuis en de papieren regelen die je echtgenote altijd zo keurig bijhield. Het zijn problemen die ouderen in Winterswijk zomaar kunnen overkomen. Zeker nu mensen langer zelfstandig blijven wonen, leidt ouderdom tot meer praktische en sociale hobbels: want wie repareert die omgewaaide schutting en hoe kan ik veilig internetbankieren nu het bankkantoor om de hoek is dichtgegaan?

Instanties voor dit soort kwestie zijn er genoeg, maar de weg erheen is voor veel mensen een doolhof. Gelukkig zijn er sinds negen jaar VOA’s actief,  vrijwillige ouderenadviseurs. Dat zijn vaak ook senioren die andere ouderen onbetaald en onafhankelijk bijstaan. De afgelopen jaren hebben ze al honderden ouderen in Winterswijk geholpen met een luisterend oor, een goed gesprek of een nuttig advies. Helaas bleef hun werk een beetje onder de oppervlakte. De gemeente en De Post hebben daarom afgelopen jaar gebruikt om hun inzet beter te organiseren, de vrijwilligers allemaal te scholen en meer bekendheid te geven.

Claudia Bosscher van het sociaal team van De Post coördineert de inzet van de VOA’s. Zij verzamelt alle vragen die binnenkomen van de ouderen zelf, of via hun familieleden, buren/kennissen of huisartsen en wijkagenten. “Wat wij dan doen is eerst kijken of de vraag geschikt is voor een VOA, want erg complexe kwesties of psychiatrische problemen moet je toch aan een professional overlaten. Maar meestal kan een VOA mensen wel helpen met een gesprek bij hen thuis. Ik zet dan de vraag uit bij de VOA’s: wie heeft zin en tijd om hier langs te gaan? De adviseur kan de mensen dan wegwijs maken en contact leggen met een instantie of een sport- of vrijetijdsclub. Ze kunnen zelfs een keer met ze meegaan en ze schuiven desgewenst aan bij een keukentafelgesprek voor de WMO, gewoon als extra oor. De VOA’s zijn helemaal onafhankelijk en kennen hun grenzen. Ze zijn ook allemaal geschoold en vooraf gescreend.”

Extra ogen in de wijk
Wethouder Ilse Saris is blij met die extra oren en ogen in de gemeente. “Winterswijk vergrijst en je ziet dat versterkt terug in bepaalde wijken. Daar komt bij dat natuurlijke ontmoetingspunten zoals de buurtwinkel en het bankkantoor verdwijnen. Wat wij nu willen is meer mix van jong en oud in de wijken, want welke buurman kan anders nog even die boodschappen doen voor de oudere buurvrouw? Ook zou het mooi zijn als de huismeester weer terugkomt in appartementsgebouwen. De wijkagent heeft natuurlijk ook een signaleringsfunctie, maar is niet echt opgeleid als een ouderenadviseur die meer tijd heeft en gerichter kan helpen.”

Om beter te kunnen beoordelen welke problemen waar leven, worden ouderen dit jaar in meerdere wijken benaderd met preventieve huisbezoeken, waarbij vragenlijsten worden gebruikt. Aan de hand van de antwoorden ziet de gemeente dan welke individuele vragen er liggen en welke zaken in de wijk aangepakt moeten worden, zoals veiligheid en groenvoorzieningen.
Claudia Bosscher kan nog niet aangeven hoeveel ouderen komend jaar geholpen kunnen worden door de VOA’s, maar als elke ouderenadviseur een dagdeel per week actief is, dan zullen dat er toch al gauw een paar honderd zijn. Bang voor wachtlijsten is ze niet: “We nemen binnen een week contact op en als er echt dringende vragen zijn, dan komen we zo snel mogelijk in actie”.

Vrijwilligers: “dat eerste belangrijke zetje”

Marian Zuidinga (71) Marie-Louise Vissers (66) zijn twee van de acht plaatsgenoten die komend jaar als vrijwillig ouderenadviseur bij ouderen thuis komen. “Gewoon, een goed gesprek en dan komen mensen vanzelf wel met waar ze mee zitten”, zegt Marie-Louise. “Een luisterend oor bieden is vaak al genoeg”, vult Marian aan. “Dan hebben ze eens met iemand kunnen praten over hun problemen en dan is de eerste stap al gezet”.  “Regelen en organiseren is echt mijn ding”, zegt Marie-Louise, gepensioneerd medisch secretaresse. “Ik vind het mooi als ik mensen op weg kan helpen, ik zie het als een soort klus die geklaard moet worden”. Volgens Marian is het vaak al genoeg om een keer te komen praten en eens mee te gaan naar bijvoorbeeld de gymclub. “Dan komen ze in beweging en zullen ze een volgende keer of voor een andere kwestie ook makkelijker zelf in actie komen. Dat eerste belangrijke zetje, daar doe ik het voor”.

 

Waar is de vrijwillige ouderenadviseur voor?

· Informatie en advies over wonen, welzijn, zorg en financiën.

· Ondersteuning bij het maken van keuzes en het vinden van oplossingen.

· Cliëntondersteuning bij een WMO-gesprek.

· Signaleren van behoeften en problemen onder ouderen bij preventieve huisbezoeken.
Hoe werkt het?

Vrijwillige ouderenadviseurs komen bij de mensen thuis. Zij komen een of twee keer en als er meer bezoeken nodig zijn, zoeken zij naar een andere oplossing, zoals een maatje of professional.

Vrijwillige ouderenadviseurs werken samen met de ouderenbonden en het sociaal team van de Post.
Ze zullen nooit naar wachtwoorden of digid-codes vragen en pinnen ook geen geld voor de ouderen.

 

Wie kan contact opnemen?

Ouderen zelf, iemand die een vraag heeft voor een oudere  (familie, kennis, buur, mantelzorger) of organisaties en hulp-zorgverleners.

 

Hoe contact opnemen?

Mensen die een vraag hebben, kunnen bellen of mailen met coördinator Claudia Bosscher: 06 – 12 72 13 85 (maandag t/m donderdag op kantooruren) of cbosscher@winterswijk.nl.


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen