Winterswijk wordt vindingrijk

29 september 2017

Het zijn twee opmerkelijke verhalen in deze 50+Krant. Het jonge Winterswijkse bedrijf Loratec ontwikkelt allerlei elektronische snufjes waar de zorg, maar ook huisdiereigenaren en patatkramen straks heel blij van kunnen worden. Een paar kilometer verderop, in Kotten, is oud-agrariër Henk Beskers begonnen met zijn groente- en fruitpers, waar gezonde sapjes uit komen en die voedselverspilling kan tegengaan. Het zijn twee totaal verschillende producten en ontwikkeld door zowel jonge als oudere Winterswijkers.

De laatste jaren toont Winterswijk meer van die staaltjes van vindingrijkheid. Grijsen park & straatdesign heeft stoeptegels die oplichten door trillingen, Opiliones bouwt eigen 3D-printers, Bihca heeft een onderdeeltje voor de raceauto van Max Verstappen gemaakt en precisiebedrijf Prange bereikt zelfs grote hoogtes door zijn deelname in een ruimtevaartprogramma.

 

Het zijn maar een paar voorbeelden – ongetwijfeld vergeet ik er nog een aantal – en wat me opvalt  is dat maar zo weinig plaatsgenoten hier weet van hebben. Waar dat aan ligt dat die mooie bedenksels niet van de daken worden geschreeuwd? Soms zit je zo dicht op je werk dat je niet eens beseft dat het heel bijzonder is. Maar wij Winterswijkers kruipen ook niet zo makkelijk uit onze schulp: we zijn bescheiden (‘laat ons maar gewoon ons werk doen’) en ook een beetje achterdochtig. Want o wee als de concurrentie er lucht van krijgt en als ze ons maar niet als opscheppers zien. Het is me als journalist vaak overkomen dat ik dit soort positief nieuws wel wilde brengen, maar een dichte deur trof, omdat ‘we geen ongewenste aandacht willen’ of ‘omdat onze klanten hier niet zitten en we dus geen belang hebben bij publiciteit’.

 

Natuurlijk, innovaties moet je nooit te vroeg naar buiten brengen en ‘degelijk en betrouwbaar’ zijn de sterke kanten van ons lokale bedrijfsleven, die je niet te grabbel moet gooien. Maar die geslotenheid is niet langer vol te houden. Want bedrijven hebben talent nodig en dat talent wordt zeker in de Achterhoek steeds schaarser. Een bedrijf als Nedap in Groenlo heeft dat goed begrepen: zij komen op universiteiten en hogescholen vertellen welke slimme systemen ze allemaal bedenken en dat je die bij Nedap als een soort eigen ondernemer mag ontwikkelen. Daardoor hebben ze totaal geen moeite om hooggeschoold talent naar de verre Achterhoek te lokken.

Bovendien gaat het er tegenwoordig steeds meer om dat je gehoord en gezien wordt. In het internettijdperk gaat het niet om ons-kent-ons, maar om google-kent-ons. Kijk maar eens hoe meubelfabrikant Arco zijn order voor tafels in het Apple-hoofdkantoor uitgevent heeft: iedereen kent nu Arco als een gerenommeerd bedrijf dat ertoe doet.

 

En dan is er nog een allesoverheersende reden om vernieuwing met elkaar te delen. De wereld is zo complex en dynamisch geworden, dat je als bedrijf wel andere specialisten nodig hebt. Gelukkig hebben jonge bedrijfjes als Loratec dat in de smiezen. Door de zaak open te gooien, ontwikkelen ze nu samen met bedrijven uit Winterswijk en omgeving (ook over de grens) mooie dingen. Lekker dichtbij en – mooi meegenomen – ook nog ‘degelijk en betrouwbaar’.

 

Jan Ruesink

jan@devijftigpluskrant.nl


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen