Zo bereid je je voor op de wintersport

28 januari 2019

Wintersporten is fantastisch, maar ook hard werken. Nog te vaak gaan we volledig ongetraind op wintersport waardoor de kans op blessures groot is. Want laten we nu eerlijk zijn, we beginnen toch ook niet onvoorbereid aan een marathon. Tijdens het skiën en snowboarden belast je je lichaam op een bijzondere manier: je sport zo’n vier tot zes uur achter elkaar en je gebruikt spieren die je normaal nauwelijks gebruikt.

Om goed voorbereid op wintersportvakantie te gaan zijn er dus een aantal punten waar je aan zou moeten werken. En dan heb ik het niet over de onderhoudsbeurt van je auto of het waxen van je ski’s. Bevordering van je kracht, lenigheid, balans en uithoudingsvermogen is essentieel. Met name oefeningen voor de bilspieren, heupspieren, bovenbeenspieren en kuiten zijn belangrijk om te doen om de krachten die op de benen inwerken tijdens het skiën of snowboarden op te kunnen vangen. De buik- en rugspieren werken mee om u stabiel op de skies of snowboard te laten staan. Ook lenigheid is nodig om blessures te voorkomen. Het hebben van een goede heupmobiliteit is belangrijk voor het skiën en/of snowboarden.

Wintersport is leuk. Je bent lekker in beweging in de sneeuw terwijl je geniet van een prachtige omgeving. Ook voor de minder sportieve wintersporters is een goede voorbereiding handig. Aangezien apres-skiën bijna net zo veel energie kost. Wanneer u tijdens het skiën of snowboarden minder vermoeid bent, heeft u ook minder kans op valpartijen. Er zijn tal van mogelijkheden om je goed voor te bereiden en ook online zijn er, o.a. op YouTube, ontzettend veel voorbereidende lessen te vinden. Maak daar gebruik van.

 

Yvet Koskamp, fysio- en manueel therapeut bij Fysiotherapie Beatrixpark


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen