Zo kunnen fietsers langs de N18 blijven genieten van het Achterhoeks..

23 november 2017

Rondom de N18 liggen kilometers fietspaden. Niet alleen voor recreatief gebruik, ook voor woon-werkverkeer. Daarom heeft Rijkswaterstaat bij de aanleg van de nieuwe N18 en de aanpassing van de oude N18 ook maatregelen getroffen voor fietsers.

Er komen 7 fietstunnels. De Snuve (Boekelo), de Gieber (Haaksbergen), Bijenkamp (Neede), Hupsel (de Laarberg), de Oosteresch (Groenlo), De Horste (Varsseveld) en D’n Engelsman (Varsseveld). We herstellen de fietsroutes bij de aansluiting Haaksbergen, Neede, Eibergen en industrieterrein de Laarberg. En ook andere fietsroutes die door de nieuwe N18 doodlopen, worden via parallelwegen omgelegd. Verder verdwijnen alle plekken tussen Varsseveld en Lichtenvoorde waar fietsers en voetgangers zonder verkeerslichten de N18 konden oversteken. Dit maakt de weg voor hen én voor automobilisten veiliger.

Sociale veiligheid centraal 
Bij het ontwerpen van een fietspad houdt Rijkswaterstaat met veel dingen rekening. We willen de fietspaden zo veilig mogelijk maken. Fietspaden hebben geen scherpe hoeken en het uitzicht rondom het fietspad is vrij. Allemaal om de kans op valpartijen en ongelukken te verkleinen. Verder vinden we het belangrijk dat fietsers zich in de 7 nieuwe fietstunnels veilig voelen. Om genoeg licht en lucht binnen te laten, zitten er verschillende open stukken in de tunnel. Daarmee voorkomen we donkere plekken en willen we het gevoel van veiligheid vergroten. Ook zit de verlichting goed beschermd in langwerpige buizen aan het plafond. Als het buiten donker is, kunnen we de fietstunnels goed verlichten, zodat fietsers goed zicht hebben.

Kerkepad Buurserbeek
Bij het ontwerp van de nieuwe N18 en de aanpassingen voor fietsers is vooral gekeken naar officiële fietspaden en -routes. Maar er loopt ook een aantal ‘kerkepaden’ rondom de N18. Dit zijn oude paden waarover mensen vroeger letterlijk naar de kerk liepen. Het fietspad bij Buurserbeek is zo’n kerkepad. Omdat de nieuwe N18 het pad afsnijdt, zou het verdwijnen. De gemeente Haaksbergen wilde dit voorkomen en trok de portemonnee. Wat was de motivatie? Peter Hoomoedt van de gemeente Haaksbergen vertelt: ‘Naast de cultuurhistorische waarde van het kerkepad, wilden we ook de fietsverbinding naar het natuurgebied het Lankheet behouden. Wij zijn blij dat Rijkswaterstaat de aanpassing gelijk meeneemt. Dat scheelt tijd en zo kunnen fietsers en wandelaars in de nieuwe situatie gelijk dit mooie pad gebruiken.’


Deel dit bericht

Advertentie


Socialmedia

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue

Gerelateerde artikelen